Mini-anmeldelser av A Year in the Life – Gilmore Girls sesong åtte

Her vil jeg etter hvert poste mini-anmedelser av de fire episodene, og til slutt oppsumere dem. Det vil komme lengre etter hvert dog. (Oppdatert med mine tanker om episode 3 Summer)

Den nye sesongen er over oss, og alle ligger selvsagt ute på Netflix sin strømmetjeneste. Skal du se alle eller gjør du som meg, ser en hver dag og skriver om det? Ta en kikk på de mini-anmeldelsene jeg har fått gjort klart. Episode 1 – Winter

the-four-episodes-will-focus-on-the-four-seasons-starting-with-winter-jpg

Da har jeg fått sett den første episoden av Gilmore Girls: A Year in the Life, og som lovet skal jeg poste en liten mini-anmeldelse for dere her nå.

Wow, nostalgitripp til tusen. Fra første stund når kassegitaren og «lalalaingen», på mangel på en bedre måte å beskrive det på, fikk meg i stemning med en gang og jeg var i full Gilmore Girls modus. Jeg måtte også gråte en skvett når mor og datter, Rory Gilmore og Lorelai Gilmore var gjenforent på gazeboen midt i sentrum av Stars Hollow!

Introsangen mangler dog, og jeg merker at det er en sur tommel opp i det hele. Men jeg skal ikke la det påvirke scoren noe særlig, da det det hadde seriøst bare vært 30 sekunder av en ellers lang episode (men introsangen er så dyrebar at jeg savner den allerede).

Episoden er på 1 time og 29 minutter eller noe sånt. Det er ikke for langt, men min første tanke når den var ferdig var at sesongen hadde gjort seg bedre dersom det hadde vært oppdelt i mindre episoder. Førsteinntrykket tilsier at det virket litt oppstykket. Alt i alt er det noe jeg kan tilgi, så jeg tror ikke er noe som kommer til å plage meg veldig. Dessuten kan jeg egentlig ikke si noe mer om det før jeg har sett alle episodene.

Når det gjelder Lauren Graham og Alexis Bledel falt de naturlig inn i sine roller, selv om det ni år siden sesong syv sluttet. Det gjorde for så vidt resten av skuespillerne også. Vi treffer igjen Luke, Doosey, Gypsy, Michel, Kirk, Paris, Lane og mange flere. Det er fanservice all the way, men heldigvis mer kvalitetsmessig enn som så. Dialogen er like heavy som den var og tv-serien er koselig som fy. Det var likevel noe som ikke helt stemte, og jeg klarer ikke helt putte fingeren min på hva det var. Kanskje det er noe jeg klarer å finne frem til når jeg har sett alle og skrevet om dem? Jeg skal ikke si så mye mer enn at første episode tar for seg sesongperioden vinter og vi får snø. Håper dere andre likte den også! Holde øynene oppe for lengre analyser etter hvert, jeg skal begynne å skrive et utkast til den første i dag.

Episode 2 – Spring

gilmore-girls-spring-featured-11252016

Forrige episode av Gilmore Girls: A Year in the Life, Winter, føltes litt som en informasjonsdump. Vi trengte å vite hva Lorelai Gilmore, Rory Gilmore og de andre hadde brukt tiden på de siste ti åra. Det var også flere sidekarakterer som stakk hodet inn titt og ofte, som var kjærkomment; men av og til føltes det som om vi ble kastet ut i episoden uten forvarsel. Kanskje det er for lenge siden jeg har sett Gilmore Girls i sin helhet, slik at jeg var ute av det? Det er mindre SPOILERS i denne posten, bare så dere er advart.

Jeg likte konseptet med at de fire episodene skulle vare rundt 90 minutter. Nå når jeg har sett to episoder, er jeg ikke så sikker på om jeg synes det lengre. Det skjer en del ting som manusforfatterne ikke får tid til å bygge opp fordi de ikke har like mye tid til alle foran skjermen. Dette gjør at det hele føles litt fragmentarisk. Jeg mener fremdeles at serien hadde vunnet på å bake de forskjellige sesongene inn i flere episoder, f.eks fire episoder per Winter, Spring osv. Da hadde manusforfatterne fått bedre tid til å bygge opp fortellingene til karakterene, samt dedikere mer tid til de mindre karakterene og ikke minst dekket over det som har skjedd før sesongen begynner. Heldigvis kommer Spring til unnsetning og får flere av elementene litt mer på plass (mindre spoilers i avsnittet under også, du er herved advart).

Våren er kommet til Stars Hollow, og vi får blant annet servert en matfestival, bygdemøte og en kinovisning komplett med Kirk sin nye kortfilm. Vi får også flere småscener hvor Lorelai og Emily Gilmore prøver å snakke ut om livet etter Richard. Dette funker greit, og samtidig er det bra at de ikke slipper alle konfliktene mellom seg fra forrige episode.

Rory sliter fremdeles med å finne seg en plass i verden, og hun har enda ikke et fast sted å kalle sitt eget. Hun lever godt på New Yorker artikkelen, men i Spring begynner det hele å rakne. Akkurat denne delen går episoden i dybden på og det blir spennende å se hvordan dette utarter seg.

Vi får også mer innblikk i forholdet mellom Lorelai og Luke Danes. De bor sammen og forholdet virker søtt på overflaten, og de virker begge fornøyd med hvordan dette utarter seg. Eller gjør de det? Manusforfatteren Daniel Palladino begynner å utforske dette mer fra sist gang, og vi får mer å bite tennene i. Det er ikke alle observasjoner jeg er enig i og andre elementer som jeg ikke skal snakke så mye om før analysen.

Emily får også sagt sitt i denne episoden og vi får se hennes interaksjoner utfolde seg med både Lorelai, Rory og Luke. Vi får flere sidekarakterer som stikker hodet innom. I de syv sesongene så var mange av disse kjente og kjære, noe de også er nå. Men siden det var så mange episoder, var de ikke bare statiske. De bygget opp Stars Hollow som en egen karakter. Siden det er så få episoder og så mye grunn å komme over, får vi bare se dem i små øyeblikk. Disse øyeblikkene er ikke bare dyrebare, og jeg hadde fått en bedre følelse om den nye sesongen hadde vært lengre og brukt sin tid på alle. Jeg mener ikke alle karakterene skal få like mye tid som i forrige serie, men det hele føles litt fragmentarisk. Det er også noen fortellinger som blir dyttet inn i episoden som jeg ikke helt skjønner hvorfor er der. I det store og det hele dog likte jeg også denne episoden. Selv om magien er tilstede, er jeg ikke like fornøyd som jeg trodde jeg skulle være. Kanskje jeg trenger tid for episodene å synke inn? Kanskje det hele vil gi mer mening når jeg har fått skrevet analyser av alle fire episodene og jeg har tenkt mer? Kan være dette være en sesong som tester om det fremdeles er stor hig etter Gilmore Girls? Sesongen er jo tross alt titulert som sesong én på Netflix. Du vet aldri. Spring er dog en bedre episode enn Winter.

Min mening kan endre seg, men dette er i hvert fall mitt første inntrykk av episode nummer to.

Episode 3 – Summer

gilmore-girls-a-year-in-the-life-featured-11272016

Jeg har ikke oppdatert så ofte om den nye sesongen til Gilmore Girls i det siste, og det er en grunn til det. Jeg har lenge vært, og er fremdeles en stor tilhenger, av den originale serien. De siste par årene av serien gikk den nedover på grunn av fremtvunget drama og karakterer som ikke føltes som seg selv lengre. Den nye serien har definitivt karakterene på plass, men det er alt av det samme gamle, ingen forandrer seg eller ønsker å ta et steg videre. Jeg var kanskje for snill i kritikken av de to først episodene, men det hadde nok mer med at jeg håpet at det skulle bli så mye bedre. Den nye serien er som å se den gamle, bare med lengre episoder, ikke samme gode humor, karakter som ikke har lært av sine feil, sidekarakterer som ikke funker så godt lengre og en serie som henger etter med tidene. Underfundighetene og de livlige øyeblikkene funker ikke så godt lengre, og er erstattet med manusforfatternes hig etter å gjenskape de magiske øyeblikkene som den gamle serien var så kjent for. Dramatikken er tvunget frem på samme måte som de to siste sesongene. Men la oss ta en nærmere kikk på den tredje episoden, Summer, uten store spoilers.

Rory har flyttet hjem til Stars Hollow og henger mye sammen med moren sin, Lorelai Gilmore igjen. Flere ganger i løpet av episoden sitter de ved et svømmebasseng, hvor de serverer unødvendig og krass humor som gir meg en dårlig smak i munnen. Dessverre er det flere instanser i episoden hvor de prøver å være morsomme, men ikke får det til. For eksempel etter at de har levert aviser for Rorys nye jobb i The Stars Hollow Gazette. Her får vi en lengre scene hvor de leverer aviser, banner til hverandre fordi de gir ut til det samme stedene, en spøk om øst og vest, og ikke minst at det har det vondt i hele kroppen etter dagen med utlevering av aviser. Serien pleide å være morsom i sin tid, men nå virker det som serieskaperne og skuespillerne prøver for hardt.

Ellers ser vi lite til Emily Gilmore, og selv om hun ser ut til å være den eneste som får en utvikling, er hun bare med i mindre scener av episoden. Luke Danes er også bare tilstede, bortsett fra mot slutten av episoden hvor han og Lorelai har en større scene. Dette er det samme med alle sidekarakterene som er med i episoden, de er med bare for å være der for hovedkarakterene. For eksempel Lane, som var så kul i den originale serien, er hentet inn ene og alene for å støtte Rory når hun har det vanskelig; og ikke minst spille trommer sammen med Zack. Nei, jeg tror jeg går og ser den gamle serien istedenfor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.